Proč je kumšt napsat dobrý dialog a co s tím?​

„Tak prostě napiš, co by asi tak řekli, ne? Dialog je přece jen přepsáním skutečného rozhovoru. Jednoduchý jak facka.“ Jenže ono se to snadněji řekne, než udělá. Rozhovory jsou něčím, s čím se pere nejeden autor.

Dialogy jsou nedílnou součástí každého vyprávění. Ten sestává ještě z dalších částí jako jsou popisy a hlavně vyprávění. Nedá se říct, která z těchto ingrediencí je nejdůležitější, to je jako byste se dohadovali, jestli jsou při stavbě domu důležitější malta nebo cihly. Pěkná blbost, že? 

Patříte spíše mezi dialogové nebo popisné tipy?

Všemi částmi se určitě budeme zabývat, ale v tomto článku se zaměříme pouze na jediné – a to na to, jak napsat rozmluvy postav co nejvíce uvěřitelně. Tak, aby čtenář neviděl jen černá písmenka na bílém papíře, ale doslova a do písmene slyšel postavy, jak spolu promlouvají. Aby měl pocit, že slyší diskutovat reálné lidi. 

Ne každému spisovateli jde tato „práce“ od ruky tak, aby výsledek byl čitelný a opravdu stál za to. V zásadě se spisovatelé dají rozdělit do dvou kategorií – jedné jdou více popisy a druhé dialogy. Ke které skupině spisovatelů patříte Vy?

 

Co umí správně napsaný dialog?

ZDROJ: unsplash.com

Pojďme se však nejprve podívat na to, k čemu takový dialog slouží. Tedy kromě toho, aby se postavy vykecaly. Jaká je jeho funkce? Co v příběhu dokáže? 

Posunout děj

To, co byste jinak popisovali na xy stránkách můžete sdělit jedním krátkým rozhovorem. Pokud tedy cítíte, že tato část Vašeho příběhu plyne pomalu, nic moc se neděje, zkuste míst vyprávění nebo popisu zařadit dialog. Uvidíte, jak hned prokoukne a bude živější. 

Skvěle ukázat charakter a motivy jednotlivých postav

Způsob, jakým promlouváme, o nás prozradí mnohé. Jinak bude mluvit lehká děva, jinak teenager a diametrálně odlišně manažerka na vysokém postu. To, jací Vaši hrdinové jsou, musí být patrné nejen z jejich chování a gest, které skvěle popíšete, ale také z toho, jak promlouvají.TIP: Schválně si vyberte jednu věc a zkuste ji předat čtenáři ústy každého svého hrdiny. Jakým způsobem by to kdo z nich řekl? 

Říká Váš hrdina za každou větou vole? Nebo každému, koho potká, říká drahušku, jako paní Weasleyová v Harry Potterovi? Koktá? Mluví nářečím? Nezapomeňte, že zcela spisovně mluví málokdo. 

Informace PODANÉ v dialogu budou působit jinak, než když je čtenáři sdělí vypravěč. Každá postava, každý jednotlivý charakter má svůj způsob, jak by se s tímto úkolem popasoval. Navíc k tomu přidá svůj vlastní názor, své vidění situace. 

Správně napsaný dialog dobře plyne, nikde to nedrhne a je uvěřitelný od samého počátku až do jeho konce. Děj posouvá, nebrzdí jej a také oživuje (na rozdíl od „mrtvých“ popisů, bez kterých to ale také nejde a na to se mnohdy zapomíná).

Tipy pro lepší dialogy

ZDROJ: unsplash.com
Napsat dobrý a hlavně reálně vypadající a ne jen se tak tvářící dialog, je prostě umění. Ale stejně jako všechno se dá natrénovat. Dám Vám pár tipů, které Vám s tím pomohou. Tak jdeme na to. 

Pište, kudy chodíte

Poslouchejte reálné rozhovory reálných lidí a zapisujte si je. Zkraťte si dlouhou chvíli a využijte svůj pozorovací talent. Zkuste si všimnout, jak se lidé chovají v různých prostředích, jak mluví, jaký používají tón hlasu, klaďte důraz na mimiku a gesta – a hlavně si to všechno zapisujte. 

TIP: Ono založení si takového spisovatelského deníčku vlastně vůbec není k zahození. Bez něj radši ani nevycházet z domu.

Pište autenticky

První bod k tomu úplně vybízel a naznačoval to. Promluvy jednotlivých účastníků rozhovorů budou a musí být odlišné. Jinak bude mluvit dělník ze stavby, který si nevidí do huby a jinak vysokoškolsky vzdělaný úředník. Devadesátiletou stařenku by taky nikdo nepodezíral, že bude mluvit jako holka od kolotočů a pokud Vaši hrdinové pochází ze zcela odlišných sociálních vrstev, bude to také znát. Bod číslo jedna vám může dopomoci k tomu tyto jemné nuance vnímat. Bod jedna a bod dva spolu tedy úzce souvisí. Naposlouchejte a napozorujte si to.

Vynechejte zbytečnosti

Pokud to není důležité, nemusíte přepisovat všechny pozdravy, rozloučení a další formality. Dialogy by sice měly být autentické, ale neměly by čtenáře unudit k smrti. Klidně můžete začít až v půlce rozhovoru.

Zaměřeno na emoce

Dialog by neměl být suchý jako okoralá skýva chleba, ale měl by mít šťávu, měly by z něj prýštit emoce. Nebojte se nejrůznějších emočních výlevů, odmlk, zakoktání, zaklení apod. To, co nedáte do slov, dejte do gest, mimiky, chování a činů. Nechte své hrdiny klít, vykřiknout, povzdychnut si, máchat rukama apod.

Pohrajte si s uvozovací větou

„Řekl“ a „zeptal se“ a „odpověděl“ může být pěkná nuda a důvod, proč dialog neplyne zrovna nejlépe a čtenáři se blbě čte, protože mu tam něco drhne. Odstraňte třísky v podobě až moc častých variant slova „řekl“ a zkuste je nahradit jinými výrazy.

TIP: Vyzkoušejte místo neustálého pokoušení se o nahrazení těchto slov zařadit dialog do nějaké činnosti. Tam, kde je jasné, kdo větu pronesl, můžete uvozovací větu vypustit úplně.

 

A bod číslo poslední

Čtěte, čtěte a zase čtěte. Nasajte, jak to dělají druzí. Koukněte se na to, jak si s touto poměrně složitou spisovatelskou disciplínou poradili různí autoři. Bavte se a učte se.

A jak napsat dialog správně?

Neméně důležité je také vědět, jak správně dialog napsat, nejen co má být jeho obsahem. Do svého spisovatelského deníčku, když čekáte v čekárně u lékaře a píšete si zajímavosti, co a jak si další spolučekající pacienti říkají, abyste se měli čím inspirovat, se můžete na správnou formu vykašlat. Dokonce i v první verzi svého rukopisu, který nemůže být nikdy už ze své podstaty dokonalý.

Jakmile však děláte finální úpravy, než pošlete své dílo do nakladatelství, hodí se vědět, jak se to píše správně. Tomu jsem se věnovala v tomto článku. A na uvozovky, které s přímou řečí neodmyslitelně souvisí, jsem si posvítila zde

Autorka článku

Jmenuji se Markéta Zaoralová a jsem velký snílek, odvěká milovnice příběhů, hlavně fantasy, a kromě toho také velká podporovatelka lidí na jejich cestě. Protože miluji příběhy a knihy, tak jsem si zvolila podporovat spisovatele na jejich cestě za napsanou knihou. Protože nejvíce miluji, když můžu vidět lidi kolem sebe růst. Jsem empatická, podporující, umím nakopnout do akce a dát knize řád.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

O mně

Jsem rozený knihomol a nadšený psavec. Věřím, že dobrých příběhů není nikdy dost. Pomůžu Vám vyprávět ten Váš. Kousek z mého světa najdete zde na blogu. Vítejte v mém království ;-) 

Sledujte mne

Kreativní písárna

- Zde začíná i Váš příběh -

Oblíbené články

  • All Post
  • Knižní doporučenka
  • Kreativní písárna
  • Rady & Tipy
  • Recenze knih
  • Rozhovory
  • Slova pro duši

Kreativní tipy pro Vaše psaní

Kreativní písárna

-Nebuďte na své psaní sami-

Rubriky

Edit Template

© 2023 Navrhla a vytvořila Viktorie Tiw

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. View more
Cookies settings
Souhlasím
Nesouhlasím
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kdo jsme

Naše webová adresa je: http://marketazaoralova.cz.

Komentáře

Když návštěvníci zanechají na webu komentáře, shromažďujeme údaje zobrazené ve formuláři pro komentáře a také IP adresu návštěvníka a řetězec uživatelského agenta prohlížeče, abychom pomohli odhalit spam. Anonymizovaný řetězec vytvořený z vaší e-mailové adresy (také nazývaný hash) může být poskytnut službě Gravatar, abyste zjistili, zda ji používáte. Zásady ochrany osobních údajů služby Gravatar jsou k dispozici zde: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vašeho komentáře bude váš profilový obrázek viditelný pro veřejnost v kontextu vašeho komentáře.

Média

Pokud na web nahráváte obrázky, měli byste se vyhnout nahrávání obrázků s vloženými údaji o poloze (EXIF GPS). Návštěvníci webu si mohou stáhnout a extrahovat jakákoli data o poloze z obrázků na webu.

Soubory cookie

Pokud na našem webu zanecháte komentář, můžete se přihlásit k ukládání svého jména, e-mailové adresy a webu do souborů cookie. Jsou pro vaše pohodlí, abyste nemuseli znovu vyplňovat své údaje, když zanecháte další komentář. Tyto cookies vydrží jeden rok. Pokud navštívíte naši přihlašovací stránku, nastavíme dočasný soubor cookie, abychom zjistili, zda váš prohlížeč přijímá soubory cookie. Tento soubor cookie neobsahuje žádné osobní údaje a po zavření prohlížeče je vyřazen. Když se přihlásíte, nastavíme také několik souborů cookie pro uložení vašich přihlašovacích údajů a vašich voleb zobrazení obrazovky. Přihlašovací soubory cookie vydrží dva dny a soubory cookie možností obrazovky vydrží rok. Pokud zvolíte "Zapamatovat si mě", vaše přihlášení bude trvat dva týdny. Pokud se odhlásíte ze svého účtu, přihlašovací soubory cookie budou odstraněny. Pokud upravíte nebo publikujete článek, uloží se do vašeho prohlížeče další cookie. Tento soubor cookie neobsahuje žádné osobní údaje a pouze označuje ID příspěvku článku, který jste právě upravili. Jeho platnost vyprší po 1 dni.

Vložený obsah z jiných webových stránek

Články na tomto webu mohou obsahovat vložený obsah (např. videa, obrázky, články atd.). Vložený obsah z jiných webových stránek se chová úplně stejně, jako kdyby návštěvník navštívil jinou webovou stránku. Tyto webové stránky mohou shromažďovat údaje o vás, používat soubory cookie, vkládat další sledování třetích stran a monitorovat vaši interakci s tímto vloženým obsahem, včetně sledování vaší interakce s vloženým obsahem, pokud máte účet a jste na dané webové stránce přihlášeni.

S kým sdílíme vaše údaje

Pokud požádáte o resetování hesla, vaše IP adresa bude zahrnuta v e-mailu pro resetování.

Jak dlouho vaše údaje uchováváme

Pokud zanecháte komentář, bude komentář a jeho metadata uchována po neomezenou dobu. Je to proto, abychom mohli rozpoznat a schválit jakékoli následné komentáře automaticky, místo abychom je drželi ve frontě na moderování. Pro uživatele, kteří se zaregistrují na našich webových stránkách (pokud existují), ukládáme také osobní údaje, které poskytují, v jejich uživatelském profilu. Všichni uživatelé mohou kdykoli zobrazit, upravit nebo smazat své osobní údaje (kromě toho, že nemohou změnit své uživatelské jméno). Správci webových stránek mohou tyto informace také zobrazit a upravovat.

Jaká práva máte nad svými údaji

Pokud máte účet na této stránce nebo jste zanechali komentáře, můžete požádat o zaslání exportovaného souboru osobních údajů, které o vás uchováváme, včetně všech údajů, které jste nám poskytli. Můžete také požádat, abychom vymazali veškeré osobní údaje, které o vás uchováváme. To nezahrnuje žádné údaje, které jsme povinni uchovávat pro administrativní, právní nebo bezpečnostní účely.

Kam se posílají vaše data

Komentáře návštěvníků mohou být kontrolovány prostřednictvím služby automatické detekce spamu.
Save settings
Cookies settings